پوستر جایزه مردمی «عقیق سلیمانی» رونمایی شد/ حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری: چهره مکتبی و جهادی سال معرفی می‌شود

رئیس هیأت مؤسس شبکه ملی وارثون گفت: نخستین دوره جایزه مردمی «عقیق سلیمانی» با هدف شناسایی و تقدیر از فعالیت‌های برتر مکتبی و جهادی در چهلمین سالگرد بزرگداشت دفاع مقدس برگزار می‌شود.
رئیس هیأت مؤسس شبکه ملی وارثون گفت: نخستین دوره جایزه مردمی «عقیق سلیمانی» با هدف شناسایی و تقدیر از فعالیت‌های برتر مکتبی و جهادی در چهلمین سالگرد بزرگداشت دفاع مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه ملی وارثون، حجت‌الاسلام المسلمین مهدی ماندگاری ظهر امروز طی سخنانی در نشست خبری نخستین دوره جایزه مردمی عقیق سلیمانی که در سالن جلسات مجموعه فرهنگی سرچشمه در تهران برگزار شد، با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های کارهای فرهنگی خوب ما، ضعف اطلاع‌رسانی است، اظهار کرد: اگر همه خود را مسئول می‌دانستند که کارهای خوب را منتشر کنند در حوزه انتشار فعالیت‌های فرهنگی وضعیت مطلوب‌تری داشتیم، در شرایط امروز که کارهای خوب نظام به جایگاه قابل توجهی رسیده است باید این اتفاقات را منتشر کنیم تا مردم و نسل جوان فقط نیمه خالی لیوان را مشاهده نکنند، فعالیت رسانه‌ای در حقیقت یک مجاهدت بزرگ است تا مردم نیمه پر لیوان را ببینند هر چند بیان ضعف‌ها و نقدها هم مورد نیاز است.

*جایزه مردمی عقیق سلیمانی ابتکاری مردمی است

وی اضافه کرد: جایزه مردمی عقیق سلیمانی یک کار نو و جدید مردمی است چراکه تاکنون دستگاه‌ها برای تقدیر از فعالیت‌های مکتبی و جهادی به میدان آمده‌اند اما در این جایزه مردم در تلاش هستند تا به صورت سازمان‌یافته و نظام‌مند یک حرکت زیبا را برای تقدیر از این نوع فعالیت‌ها رقم بزنند.

رئیس هیأت مؤسس شبکه ملی وارثون خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه به حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را نگاه به یک مکتب تعبیر کردند به این دلیل از این تعبیر استفاده کردند که هر آنچه که ما داریم از مکتب داریم.

وی از قاسم سلیمانی به‌عنوان شاگرد ممتاز مکتب اسلام یا همان مکتب خدمت و شهادت نام برد و تصریح کرد: مقاومت یکی از عناصر اصلی مکتب اسلام است و حاج قاسم سلیمانی عنصر برجسته این عرصه هستند.

ماندگاری از حاج قاسم سلیمانی به عنوان مرد میدان بصیرت و معرفت یاد کرد و گفت: این شخصیت مرد میدان اطاعت و تسلیم بود و با وجود اینکه یک فرمانده ارشد بود اما نسبت به فرمایش رهبری همانند یک سرباز رفتار می‌کرد.

وی با بیان اینکه حاج قاسم سلمیانی مرد میدان محبت و عشق بود و این ویژگی مکتبی او در ارادت به معصومین(ع) قابل مشاهده بود، عنوان کرد: خدمت از اصلی‌ترین عناصر مکتب اسلام است و حاج قاسم سلیمانی مرد میدان خدمت بود.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی مرد میدان مراقبت بود، مطرح کرد: قاسم سلیمانی هیچگاه احساس نمی‌کرد به بن‌بست رسیده و در سخت‌ترین روزهای درگیری با داعش احساس ناامیدی نمی‌کرد، او مرد میدان استقامت بود و تا آخرین لحظه عمر خود پای اهداف ایستاد.

وی خاطرنشان کرد: اگر رهبری نام اسلام را با مکتب ایثار، جهاد و شهادت تلفیق کردند به این منظور است که ما به هر کدام از این حوزه‌ها ارادت داریم و این به علت مکتب نابی است که دنبال می‌کنیم.

ماندگاری گفت: جایزه عقیق سلیمانی یک حرکت نظام‌مند است که فعالان مردمی به صورت خودجوش در این جایزه گردهم آمده و اهداف مشخص را دنبال خواهند کرد؛ جایزه عقیق سلیمانی برای بزرگداشت مکتب اسلام است و چون حاج قاسم سلیمانی شاگرد ممتاز این مکتب بود به نام این شخصیت مزین شده است.

*تقدیر از فعالیت‌های برتر مکتبی و جهادی در چهلمین سالگرد بزرگداشت دفاع مقدس

رئیس هیأت مؤسس شبکه ملی وارثون گفت: نخستین دوره جایزه مردمی «عقیق سلیمانی» با هدف شناسایی و تقدیر از فعالیت‌های برتر مکتبی و جهادی در چهلمین سالگرد بزرگداشت دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی در تبیین اهداف جایزه مردمی عقیق سلیمانی با بیان اینکه نیروهای مکتبی و جهادی به دنبال شهرت و مادیات نیستند، اظهار کرد: وظیفه ما تقدیر از این افراد است اما نباید ارزش‌گذاری مادی مهم‌تر از ارزش‌گذاری معنوی شود.

ماندگاری بر لزوم تکریم و معرفی خانواده‌های شهدا تاکید کرد و ادامه داد: اکنون فرزندان و خانواده‌های شهدای بسیاری داریم که مسیر خدمت را همانند شهدا دنبال می‌کنند اما برخی فقط استثنائات را مشاهده می‌کنند.

رئیس شورای راهبردی شبکه ملی وارثون با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری مادی بر خدمات معنوی یک کار اشتباه بزرگ در انقلاب ما است، عنوان کرد: اگر نگاه مکتبی داشته باشیم باید آیه ۸۳ سوره قصص را یادآور شویم که پاداش دنیا بی معناست و در دنیا باید نگاه قناعتی داشت و به دنبال پاداش آخرت بود.

وی تصریح کرد: برخی دولت‌ها ارزش‌گذاری مادی را بر ارزش‌گذاری معنوی ترجیح دادند، هر چند تقدیر مادی باید باشد اما ارزشگذاری معنوی از اهمیت بیشتری برخودار است.

ماندگاری با بیان اینکه معرفی شهدا به‌عنوان الگو برای مقاطع سنتی و صنوف مختلف باید در قالب یک کار ویژه در دوره‌های آینده این جایزه دنبال شود، اظهار کرد: امیدواریم با معرفی شهدا بتوانیم در مسیر شهدا گام برداریم.

*احیای نگرش و اقدام مکتبی و جهادی در جایزه عقیق سلیمانی دنبال می‌شود

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین جواد شفیعیان دبیر شبکه ملی وارثون با بیان اینکه جایزه مردمی عقیق سلیمانی تجلیل از فعالیت‌های برتر مکتبی و جهادی است، عنوان کرد: مکتبی بودن بعد اندیشه‌ای و فکری یک فعالیت را مورد توجه قرار می‌دهد و جهادی بودن نیز بعد اجرایی و عملیاتی یک فعالیت را مورد نظر قرار می‌دهد، در این جایزه جدا از اینکه موضوع فعالیت چه چیزی باشد به صورت مشخص ابعاد اندیشه‌ای، فکری و عملیاتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و از فعالیت‌هایی که منطبق با ویژگی‌های مکتبی و جهادی باشند به عنوان برگزیده تقدیر به عمل می‌آید.

وی با اشاره به اینکه احیای نگرش و اقدام مکتبی و جهادی در جایزه عقیق سلیمانی مورد توجه قرار گرفته است، مطرح کرد: خصوصیت مکتبی انقلاب اسلامی در فرمایشات مختلف امام خمینی(ره) مورد تاکید قرار گرفته است اما بعد از انقلاب اسلامی ابعاد فرم و صورت بر سیرت و محتوا غلبه پیدا کرده است.

دبیر شبکه ملی وارثون خاطرنشان کرد: اینکه رهبری فرمودند ما باید به عنوان یک مکتب به شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس نگاه کنیم در حقیقت اشاره دقیق به این است که ما باید به محتوا و مکتب این شهدا توجه کنیم.

وی در مورد چگونگی برگزاری جایزه مردمی عقیق سلیمانی گفت: بر خلاف جشنواره‌هایی که بر اساس فراخوان عمومی، آثار را بررسی می‌کنند در جایزه عقیق سلیمانی فعالیت‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که از سوی مجموعه‌های مرتبط به دبیرخانه جایزه معرفی شوند.

شفیعیان ادامه داد: از میان فعالیت‌های دریافتی تعدادی به عنوان نامزد شناسایی و از میان آن‌ها چهره سال معرفی می‌شود که از نامزدها و چهره به صورت ویژه تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی عنوان کرد: مجموعه‌های مرتبط با دبیرخانه جایزه، نهادهای مردمی و سایر دستگاه‌های حاکمیتی هستند که از اشراف و رصد مطلوبی نسبت به فعالیت‌های انقلابی برخوردارند.

*دریافت اسناد بیش از ۱۰۰ فعالیت مکتبی و جهادی در دبیرخانه جایزه تا به امروز

شفیعیان افزود: دبیرخانه جایزه مردمی عقیق تاکنون از مجموعه‌های مختلف اسناد بیش از ۱۰۰ فعالیت را دریافت کرده که کارنامه عملکرد آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: امسال در نخستین دوره جایزه مردمی عقیق سلیمانی بخش ویژه‌ای را تعریف کرده‌ایم تا از میان شهدای دفاع مقدس یک چهره مکتبی و جهادی را انتخاب و معرفی کنیم و همچنین یک چهره جوان از نسل‌های بعد از دفاع مقدس را به‌عنوان الگوی تأسی به شهیدان شناسایی و معرفی خواهیم کرد.

دبیر جایزه مردمی عقیق سلیمانی گفت: اصل جایزه مردمی عقیق سلیمانی به فعالیت‌های انقلابی اختصاص دارد اما امسال با توجه به اینکه در چهلمین سالگرد بزرگداشت دفاع مقدس قرار داریم موضوع ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به عنوان یک موضوع محوری مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که رهبری شخص سلیمانی و ابومهدی را به عنوان شاخص‌های مکتبی معرفی کردند امسال به دنبال آن هستیم تا فردی را به عنوان چهره شاخص‌های مکتبی و جهادی معرفی کنیم اما این موضوع به معنای نادیده گرفتن فعالیت‌های گروهی و مجموعه‌ای نیست.

شفیعیان ادامه داد: فعالیت‌های برتر مکتبی و جهادی که در این جایزه نامزد می‌شوند به صورت ویژه‌تر معرفی و در راستای الگوسازی ترویج خواهند شد.

وی از برگزاری مراسم اختتامیه جایزه عقیق سلیمانی در دوم بهمن‌ماه خبرداد و گفت: دبیرخانه دائمی برای این جایزه تشکیل شده و از اکنون به دنبال برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آینده است.

انتهای پیام/

 

تصویر یادگاری اصحاب رسانه با پوستر جایزه عقیق سلیمانی