شهدای سمنان با نمایش پرده‌خوانی معرفی می‌شوند

تولید و اجرای نمایش پرده‌خوانی با محوریت معرفی شهدا در استان سمنان انجام می‌شود.

عبدالرحمان حافظی، مدیر مؤسسه فرهنگی تربیتی خشت اول در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: این مؤسسه کار خود را با اجرای برنامه‌های فرهنگی در راهیان نور و همچنین برنامه‌ریزی برای رسیدن به تربیت حماسی دنبال کرده است.

وی با بیان اینکه در عصر امروز با گسترش ارتباطات و تغییر قالب‌های ارتباطی، انتقال مفاهیم با بهره‌مندی از بسترهای نوین امکان‌پذیر است، اضافه کرد: از دو سال قبل با محوریت تربیت حماسی به موضوع پرده‌خوانی برای شهدای کربلا ورود کردیم و با تلفیقی از نقادی قدیم و ابزارهای نوین رسانه‌ای توانستیم به افزایش جذابیت و تأثیرگذاری بیشتر و در نهایت جذب مخاطب برسیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی تربیتی خشت اول ادامه داد: سیره و روایت زندگی ۱۰ نفر از شهدای کربلا را مورد مطالعه قرار داده و با بهره‌مندی از هنرمندان طلبه و دغدغه‌مندان انقلابی تلاش کردیم تا در قالب پرده‌خوانی این شهدا را معرفی کنیم.

وی از اجرای پرده‌خوانی ویژه برای حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادت سردار یاد کرد و گفت: در تولید نقاشی، قالب گرافیکی و همچنین چاپ با توجه به تجربه به دست آمده، برای حاج قاسم یک کار متفاوت و جذاب‌تری را ارائه کردیم که این کار نیز مورد استقبال ویژه مردم قرار گرفته و بعد از آن تصمیم گرفتیم برای معرفی سایر شهدای استان سمنان نیز پرده‌خوانی را دنبال کنیم.

حافظی با بیان اینکه کار پرده‌خوانی برای شهدای استان سمنان را با مطالعه و شناخت سیره زندگانی شهید کاظم عاملو آغاز کردیم، عنوان کرد: اکنون مقدمات موردنیاز برای معرفی این شهید در قالب پرده‌خوانی در حال انجام است و به‌احتمال زیاد بعد از هفته دفاع مقدس و ایام اربعین اجرای این نمایش در استان سمنان دنبال خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه پرده‌خوانی موجب ماندگاری مفاهیم و پیام‌ها در ذهن مخاطب می‌شود، مطرح کرد: بیش از ۱۰ نفر از هنرمندان دغدغه‌مند سمنانی در تولید و اجرای پرده‌خوانی مؤسسه فرهنگی تربیتی خشت اول مشارکت دارند که به دور از نگاه‌های مادی و با دغدغه انقلابی برای رسیدن به تربیت حماسی تلاش می‌کنند.

حافظی با بیان اینکه طی دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ اجرا با دو هزار مخاطب حضوری داشتیم، گفت: در اربعین دو سال گذشته در مواکب کربلا حضور یافته و برای زائران امام حسین (ع) پرده‌خوانی شهدای کربلا را انجام می‌دادیم اما سال گذشته و امسال به دلیل محدودیت‌ها این امکان فراهم نشده است.

عضو فعال شبکه مردمی فعالان جهاد و شهادت (وارثون) اجرای نمایش پرده‌خوانی مجازی به‌صورت مجازی و با استفاده از شبکه شاد استان سمنان یاد کرد و گفت: فقط ۱۱ هزار نفر به‌صورت آنلاین این اجرا را مشاهده کردند و حتماً این اجرا به‌صورت آفلاین توسط هزاران نفر دیگر بازدید شده است.