نیم‌نگاهی به فعالیت‌های مؤسسه مردمی قرآن و عترت قدر

 برگزاری یادواره‌های شهدا و ویژه‌برنامه آئین سوره‌های سرخ در راستای تبیین شخصیت شهدای قرآنی، مهاجر الی‌الله(شهدای منای قرآنی) و مدافعان حرم بخشی از فعالیت‌های مؤسسه قدر در بحث دفاع مقدس است.

میثم ساکی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت قدر در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبکه وارثون، با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه قرآن و عترت قدر اظهار کرد: فعالیت مؤسسه «قرآن و عترت قدر» ابتدا با نام «قرآن و عترت» در مسجد موسی بن جعفر(ع) هویزه انجام می‌شد، در سال ۱۳۸۶ توانستیم مجوزی را از مراجع ذی‌صلاح بگیریم و به صورت رسمی فعالیت‌های خود را گسترش دهیم.
وی افزود: این مؤسسه با هدف اجرا و گسترش فعالیت‌های فرهنگی قرآن و عترت و امور خیریه آغاز به کار کرد و در طول این سال‌ها توانسته است فعالیت‌های خود را از یک محله به شهر هویزه و شهرهایی همچون بستان، اهواز، مناطق مرزی و مانند آن گسترش دهد.
ساکی اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ تصمیم گرفته‌ایم واحدی را به عنوان ترویج فرهنگ دفاع مقدس به مؤسسه اضافه کرده و شهدای قرآن و عترت و حماسه‌ مقاومت مردمی منطقه را تبیین نموده و به دیگران معرفی کنیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های این مؤسسه در زمینه راهیان نور است که برپایی نمایشگاه، برپایی محافل انس با قرآن و شهدا در یادمان شهدای هویزه، روایت‌گری‌ حماسه مقاومت مردمی منطقه و اسکان و پذیرایی زائران راهیان نور در هویزه بخشی از این فعالیت‌ها است.
مدیر تبلیغات اسلامی هویزه بیان کرد: برگزاری یادواره‌های شهدا و ویژه‌برنامه آئین سوره‌های سرخ در راستای تبیین شخصیت شهدای قرآنی، مهاجر الی‌الله(شهدای منای قرآنی) و مدافعان حرم بخشی دیگر از فعالیت‌های مؤسسه قدر در بحث دفاع مقدس است.
ساکی اظهار کرد: در میلاد حضرت زهرا(س) در برنامه‌ای با عنوان «ریحانه» از همسران و مادران شهید به عنوان همسر و مادر نمونه تجلیل کرده‌ایم، سرکشی و تجلیل از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان قرآنی از دیگر برنامه‌های انجام شده از سوی این مؤسسه است.
وی افزود: در جشنواره شعر بقا، شاعران مشهور کشور در بخش عربی و فارسی همچون استاد قزوه و شاهد حضور پیدا کرده و اشعار زیبایی سروده شد و این برنامه در سال جاری به همراه شب خاطره یادواره شهدای قرآنی و دیگر برنامه‌ها در سالروز آزادسازی هویزه برگزار می‌شود.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت قدر تصریح کرد: در بخش کودک و نوجوان ایستگاه کودک قرآنی و ایستگاه نقاشی، کودک قصه‌گو، قصه‌های جنگ به زبان کودک و نوجوان در طول این سال‌ها از سوی واحد ترویج دفاع مقدس این مؤسسه برپا و برگزار شده است.

رد نشود///
بزرگداشت استاد و مترجم قرآن؛ شهید حامد جرفی
وی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که روی آن تمرکز کرده‌ایم بزرگداشت استاد و مترجم قرآن و نهج‌البلاغه حامد جرفی؛ از نخستین شهدای دولت، طلبه علوم دینی و مسلط به چهار زبان فارسی، عربی، فرانسه و انگلیسی است.
این فعال فرهنگی عرصه دفاع مقدس با اشاره به زندگی این شهید شاخص قرآنی بیان کرد: شهید حامد جرفی مدتی را در شرکت‌های خارجی وابسته به صنعت نفت همچون شرکت خارجی پارسونز مشغول به کار می‌شود و در اثر فعالیت‌های مذهبی چند نفر را به دین اسلام رهنمون می‌کند.
وی ادامه داد: شهید حامد جرفی پس از مدتی به حوزه علمیه رفته و مشغول به تحصیل علوم انسانی شده و بخش‌هایی از اصول کافی و کتاب‌های شهید مطهری را ترجمه می‌کند.
وی یادآور شد: شهید جرفی پس از انقلاب هم به مدتی به عنوان مترجم امام فعالیت می‌کند، به ویژه در مصاحبه‌های رسانه‌ها و روزنامه‌های فرانسوی، از جمله روزنامه مشهور لوموند، نقش مترجم امام را بر عهده می‌گیرد.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت قدر بیان کرد: شهید جرفی دانش‌آموز ممتاز مدرسه بوده و روحیه‌ای انقلابی داشته است و در مدرسه اعلامیه‌های حضرت امام(ره) را پخش می‌کرده ست.
وی ادامه می‌دهد: او همیشه با علمای مجاهد اهواز ارتباط نزدیک داشته و پای ثابت مکتب قرآن بوده است، در سال‌های دانشگاه نیز از جمله نیروهای مبارز دانشگاه محسوب می‌شده و در منطقه لشکر اهواز خانه‌ای اجاره کرده و اعلامیه‌های امام را هم همان‌جا تکثیر می‌کرده است.
ساکی اظهار کرد: شهیدجرفی دوستان خوب بسیاری داشته که یکی از آن‌ها استاد دانشکده پزشکی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز، دکتر جان کوپر بود که رابطه دوستانه‌ای با حامد داشته است. دکتر جان کوپر روانشناسی تدریس می‌کرده و با اینکه مسلمان نبوده از ترجمه نهج‌البلاغه حامد خیلی خوشش آمده و گفته است حضرت علی(علیه‌السلام) روانشناس بزرگی است.
وی ادامه داد: رفتار شهید حامد جرفی به‌اندازه‌ای بر روی این استاد غیرمسلمان تأثیر گذاشته که در نهایت منجر به تشرف دکتر جان کوپر به اسلام می‌شود و حتی برای آشنایی بیشتر با اسلام و احکام انسان سازش با شهید جرفی همخانه می‌شود تا آداب اسلام را بهتر بشناسد. دکتر کوپر بعدها اسلام‌شناس برجسته‌ای می‌شود و یک مرکز اسلامی نیز در لندن تأسیس می‌کند.
مدیر تبلیغات اسلامی هویزه بیان کرد: پس از انقلاب مردم هویزه طوماری نوشتند و او را خواستند، او نیز کار در شرکت نفت را رها کرد و بخشدار هویزه شد؛ هم بخشدار بود و هم در دبیرستان ابن‌سینا هویزه به عنوان معلم دینی، قرآن و انگلیسی تدریس می‌کرد.
وی ادامه داد: با هجوم دشمن به خوزستان، اوضاع بحرانی شد و هویزه که تا مرز فاصله‌ای ندارد، آماج حمله دشمن قرار گرفت و بخشدار هویزه که فرمانده هم شده بود، در بسیج عشایر عرب علیه مزدوران بعثی نقش سرنوشت سازی داشت و در تشکیل گروه‌های عشایری برای مقابله با دشمن اقدام کرد.
ساکی ابراز کرد: شهید حامد جرفی درگیری‌های متعددی با ضدانقلاب و نیروهای دشمن داشت؛ در یکی از درگیری‌ها به همراه شهید سید حسین علم الهدی در چهار راه آبادان در اهواز به سختی با ضدانقلاب که قصد ترور آن‌ها را داشتند به صورت تن به تن و مسلحانه درگیر می‌شوند و شدت و سرعت عمل این دو شهید موجب فرار ضدانقلاب می‌شود.
وی ادامه داد: عراقی‌ها نیز او را شناخته بودند و می‌دانستند که مرکز فرماندهی در هویزه، بخشداری این شهر است. دشمن نیز بخشداری را به توپ می‌بندد و حامد همان‌گونه که آرزو داشت، فرقش شکافت و مدتی را به حالت کما فرو رفت؛ او را به تهران اعزام کردند و پس از دو ماه که در حالت کمای عمیق بود، در ۱۷ دی ماه سال ۵۹ و هم‌زمان با جهاد و شهادت سید حسین علم الهدی و یارانش شهید شد.
ساکی با اشاره به این که شهید جرفی در سال ۹۵ به عنوان شهید شاخص کارمندی معرفی شده است، بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز که در آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بود در نماز جمعه آن هفته تهران از شهید حامد جرفی و شهید سید حسین علم‌الهدی به عنوان دو مجاهد فداکار یاد کردند؛ پیکر شهید حامد جرفی را در قطعه ۲۴ بهشت زهرا تهران به خاک سپردند.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت قدر بیان کرد: گنجینه خوبی از این شهید جمع‌آوری شده است، کتاب زندگی‌نامه شهید جرفی که از سوی یکی از مؤسسات تدوین شده رونمایی می‌شود و قتل‌گاه شهید جرفی را نیز در حال ساخت داریم.
وی ادامه داد: با رایزنی‌هایی که با فرمانداری وقت و فرمانده سپاه منطقه داشتیم، دو تن از شهدای گمنام در مقتل گاه شهید حامد جرفی به خاک سپرده شدند که از سوی مردم هویزه بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
ساکی در پایان گفت: سعی کرده‌ایم پژوهش‌هایی را درباره مسائلی که در زمان دفاع مقدس در هویزه اتفاق افتاده است انجام دهیم تا حماسه مقاومت مردمی هویزه تدوین شود.