مدیر مجموعه فرهنگی میقات‌ ظهور مطرح کرد؛ می‌خواهیم تقویت‌کننده بسیج باشیم/ برگزاری اردوهای جهادی در کنار راهیان نور

مجموعه فرهنگی «جبهه فرهنگی میقات ظهور» یکی از مؤسسات مردمی موفقی است که در طول سالیان گذشته به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی تربیتی در سطح کشور پرداخته‌است؛ در یک گفت‌و‌گوی دوستانه به پای صحبت‌های حجت‌الاسلام علی وکیل‌پور مدیر این مجموعه نشسته‌ایم.

مجموعه فرهنگی «جبهه فرهنگی میقات ظهور» یکی از مؤسسات مردمی موفقی است که در طول سالیان گذشته به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی تربیتی در سطح کشور پرداخته‌است؛ در یک گفت‌و‌گوی دوستانه به پای صحبت‌های حجت‌الاسلام علی وکیل‌پور مدیر این مجموعه نشسته‌ایم.

 «جبهه فرهنگی میقات لظهور» با بدنه بسیج کارش را تنظیم و مدیریت می‌کند. به همین دلیل «جبهه» نام گرفته است.

این مجموعه فرهنگی در چند استان کشور زیرمجموعه دارد، بدنه اصلی مجموعه را دانشجویان و طلاب تشکیل می‌دهند، مجموعه بدنه مردمی هم دارد و از اقشار مختلف مثل دانش‌آموزان عضو این بدنه هستند و در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰۰ نفر در سطح کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم با جبهه فرهنگی میقات‌الظهور در ارتباط هستند.

از سال ۱۳۸۱ با همکاری عده‌ای از دوستان طلبه و برادرم یکسری از فعالیت‌های فرهنگی را شروع کردیم، نگاهمان هم از همان ابتدا یک نگاه ساختاری با هدف ایجاد تشکیلاتی برای ادامه مستمر فعالیت‌ها بود.

وی ادامه داد: نگاهمان این بود که ساختار و بعد تشکیلاتش درست شود تا براساس آن تربیت نیروی انسانی صورت گیرد و فعالیت‌ها به صورت مستمر ادامه یابد، از‌این‌رو جبهه فرهنگی میقات‌الظهور را تشکیل دادیم.

توسعه دامنه تبلیغات از طریق تربیت نیرو

انجام کار تربیتی روی نوجوانان اولین فعالیت و برنامه مجموعه فرهنگی جبهه فرهنگی میقات ظهور بود، البته این کار را قبل از سال ۸۱ شروع کرده بودیم، در ادامه بچه‌های تربیت‎یافته به حوزه رفتند و طلبه شدند و توانستند خودشان فعالیت‌ها را مدیریت کنند.

روال برنامه تربیتی ما اینگونه است که بچه‌های وقتی وارد مقطع دوم و سوم دبیرستان می‏شوند، به بدنه اجرایی ورود می‌کنند و درگیر فعالیت‌های اجرایی می‌شوند، متربیان بعد وارد حوزه شدند و ملبس شدند و چندین سال طول کشید تا گروه تبلیغی مجموعه شکل گرفت. از این به بعد جست و گریخته کارهای تبلیغی را شروع کردیم. با ورود بچه‌های نوجوان به حوزه و ملبس شدن آنها ما توانستیم یک تشیکلات منسجم تبلیغی و پژوهشی را شکل دهیم.

این تشکیلات امروز به اینجا رسیده است که ما در ایام تبلیغی نزدیک به چهارصد طلبه را برای انجام کارهای تبلیغی به مناطق مختلفی مثل مدارس، حسینه‌ها، هیئت‌ها، حتی در ایام خاصی به پارک‌ها و… اعزام می‌کنیم.

رفته‌رفته دامنه مناطق تبلیغی مجموعه توسعه پیدا کرد و طلاب ما در بعضی از شهرهای کشور همچون کرمان، قم، اصفهان، تهران، آبادان و… فعال هستند.

۲۰۰۰ مخاطب سالیانه پای‌ثابت

ثمره کارهای پژوهشی انتشار سه کتاب همچون کتاب«گلزار غریب»، تولید فلش‌کارت، تولید محتوا برای برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف، تولید محتوا در حوزه آسیب‌های ماهواره و مانند آن بوده است.

انجام یکسری کارهای دانشگاهی را شروع کردیم تا بتوانیم در فضای فرهنگی برخی از دانشگاه‌ها ورود کنیم. یک تیم دانشگاهی داریم که کارشان این است که فقط در فضای دانشگاهی کار می‌کنند و کارشان فعالیت‌های پژوهشی-تبلیغی است.

حوزه بعدی بچه‌ها فعالیت ما این بود که یکسری از بچه‌ها در کارهای نمایش ورود کردند و توانستند کارهای قشنگی را هم خلق کنند. می‌توانم بگویم در اکثر شهرها از مراکز یادواره شهدایشان دعوت شدند و به شهرهای مختلف رفتند و برنامه اجرا کردند. در دانشگاه‌ها، مدارس و پارک‌ها هم برنامه اجرا می‌کنند.

قالب کلی این تئاترهایی که اجرا می‎کنند بیشتر در فضاهای ارزشی مثل جبهه و جنگ و امثال اینها است، در مناسب‎های شاد هم برنامه‌های طنز اجرا می‌کنند، در ایام محرم، فاطمیه یا یک مناسبت‌هایی که زیاد شادی نیست، انتهای نمایش‌ها به روایت‌گری ختم می‌شود، مدارس از این بخش خیلی خوب استقبال کردند.

برحسب فضایی که نمایش در آن اجرا می‏شود نمایش را اسم‌گذاری می‎کنیم، مثلا اگر در شلمچه نمایش اجرا می‎کنیم به آن نمایش بیابانی می‎گوییم، اگر در پارک یا خیابان اجرا شود نمایش خیابانی و اگر رو سن باشد به آن نمایش سنی می‎گوییم.

در ایام فاطمیه و خود عاشورا یک ویژه برنامه نمایشی داریم که چند سال است اجرا می‌شود و بالای ۲۰۰۰ نفر مخاطب دارد. این ویژه برنامه را همه ساله در فاطمیه و محرم در شهرک بروجردی اجرا می‌کنیم، خیلی خوب جا افتاده است و برای آن تبلیغاتی نمی‌کنیم و خود مردم پای این برنامه می‌آیند.

کنار این ویژه برنامه یک کار عروسکی داریم، اسم عروسک «برازجان» است، برازجان با یک حاج آقا برنامه اجرا می‌کند، مخاطبانش بیشتر نونهالان و نوجوانان هستند و در برنامه‌های مثل جشن تکلیف که در مدارس گرفته می‎شود برنامه اجرا می‎کنند.

قرارگاه جهادی «بچه‌های امام خامنه‌ای»

حوزه دیگر فعالیت مجموعه کارهای جهادی بچه‌هاست. مجموعه یک قرارگاه جهادی به اسم «بچه‌های امام خامنه‌ای» دارد. ما در شهرهای تهران، اصفهان، آبادان، کرمان و قم گروه جهادی داریم. این گروه‌های جهادی هر کدام در حوزه خودشان فعالیت می‌کنند و در مواقع ضروری عملیات مشترک انجام می‎دهند.

مثلا روز سوم زلزله کرمانشاه فراخوان دادیم و بیش از ۲۰۰ نفر از بچه‌های جهادی ما از کل کشور جمع شدند و کار کمک‎رسانی به زلزله‎زدگان را در قالب یک قرارگاه در کنار قرارگاه امام رضایی‌ها شروع کردند.

در طول سال هم برای انجام کارهای جهادی در مناطق محروم عملیات مشترک تعریف و فراخوان می‌دهیم تا بچه‎ها جمع شوند.

در ایام راهیان‌نور علاوه بر اینکه گروه نمایشی ما در یادمان‌ها برنامه اجرا می‌کنند، گروه جهادی‌هایمان هم کار سازندگی انجام می‌دهند.

در کارنامه کار جهادی‌مان، حداقل ۱۵ عملیات مشترک داریم. ظرفیت قرارگاه جهادی ما به‌گونه‌ای است که بعضی وقت‌ها از گروه‌های دیگر هم می‌آیند و با ما همراه می‌شوند. مثلا در برخی مواقع با گروه جهادی «منتظران ظهور» که یک گروه پزشکی است، عملیات مشترک انجام می‎دهیم. حوزه فنی، بخش دیگری از فعالیت‌های مجموعه میقات‎الظهور است. ماحصل کارهای فنی مجموعه طراحی مستند مسابقه «کابوس اسرائیل» است.

می‌خواهیم تقویت‌کننده بسیج باشیم

این مسابقه برای قشر نوجوان طراحی شده است و نوجوانان برای آزادسازی قدس باید مراحلی را در این مسابقه طی کنند. دیگر اینکه تا به حال در حوزه فنی، کابین سه تا ماشین را طراحی کردیم. این ماشین‌ها مجهز به یک پک کامل برای اجرای میدانی هستند و با حضور این ماشین‌ها دیگر نیازی به هیچ چیز نیست و تمام نیازها را برطرف می‌کنند. چون امکانات مورد نیاز را دارند. خودروهای فرهنگی ما به همین شکل در هر نقطه قابلیت اجرا دارند و هیچ نیازی به امکانات ندارند و خودشان کامل هستند.

حوزه بعدی فعالیت مجموعه میقات ظهور حوزه تربیتی است. کانون‌های تربیتی مجموعه برای نوجوانان و جوانان دختر و پسر برنامه‌های خوبی ارائه می‎دهند.

در حوزه بزرگسالان یکسری فعالیت‌های تربیتی ازجمله برپایی هیئت و انتشار نشریه تربیتی «خط مقدم» را در دستور کار قرار دادیم.

چهار تا هیئت برادران داریم و دو تا هیئت هم در حوزه خواهران.

حوزه بعدی فعالیت ما حوزه نظامی است. از همان اول بنای بر این بود که در بدنه بسیج فعالیت‌هایی داشته باشیم و تقویت‌کننده بسیج باشیم. لذا بچه‌هایمان را در ساختار گردان‌های امام حسین(ع) تعریف کردیم. مسجد ما یک گردان امام حسین(ع) دارد که در ساختار سپاه تعریف شده است و دارد فعالیت‌های نظامی انجام می‌دهد.

در گردان «قاسم‌بن‌الحسن» ما بچه‌های نوجوان و در گردان «یا مهدی‌» فعالین فرهنگی مجموعه سازماندهی شدند. گردان کمیل و گردان حضرت روح‌الله را داریم. تقریبا چهار پنج تا گردان داریم که دارند در زمینه‌های نظامی آموزش می‌بینند.

در حوزه روایت‌گری هم ورود کردیم و بچه‎های ما در این حوزه هم تبحر خاصی دارند و در مراسم‌های مختلف از آنها برای روایت‌گری دعوت می‎شود.

قرار نیست کسی زیرگروه کسی تعریف شود

شعب مختلفی در شهرستان‌های مختلف داریم. برنامه‌های ما در شهرستان‎ها همه به کم و کیف تهران نیست. در برخی از این شعب فقط گروه جهادیمان شکل گرفته است، برخی فقط گروه جهادی-پژوهشی، در برخی حوزه هنری و نمایشی و در برخی از این شعب هم فقط حوزه نظامی ما شکل گرفته است.

برای فعالیت در هر شهرستان و ایجاد شعبه جدید، دو اولویت را در دستور کارمان قرار دادیم. اول، ما خودمان را مقید کردیم به اینکه هر مجموعه‎ای را که در هر شهرستانی کار می‎کند به اندازه وسعمان بدون هیچ چشم‌داشتی کمک کنیم.

این کمک‌ها را با هدف درازمدت داشتن یک مجموعه جبهه‎ای گسترده انجام می‎دهیم و انتظار هم نداریم که این مجموعه‌ها تحت برنامه‌های کاری ما پیش بروند. آنها به صورت مستقل کار می‎کنند و یک هم‎افزایی صورت می‎گیرد. قرار هم نیست که در این بین کسی زیرگروه کسی تعریف شود. دوم اینکه ما در بعضی از استان‌ها یک زیرساخت داریم یا یک زیرساخت‌هایی برایمان فراهم شده است؛ زیرساخت‎ها مثل نیروی انسانی یا زیرساخت منابع. ما ارتباط ساختاری با آنها برقرار می‌کنیم؛ یعنی ارتباط ما در ساختار و تشکیلات تعریف می‌شود و سعی می‌کنیم فعالیت‌های فرهنگی را با همکاری آنها انجام دهیم.

نق نمی‎زنیم

منظور ما از میقات، میقات قرآنی است و به معنای مکان و زمان وعده داده شده ظهور است. همه حرف ما این است که بتوانیم زمان و مکان وعده داده شده ظهور باشیم؛ یعنی باید به امر تحقق فرج کمک کنیم. کمک کنیم تا موانع ظهور برداشته شود. برای اینکه موانع ظهور برداشته شود، الان باید به انقلاب اسلامی کمک کنیم.

انقلاب اسلامی پرقدرت به جلو می‌رود و سکان‌دار انقلاب اسلامی می‎تواند پرچم را به اهتزاز دربیاورد و ان‌شاءلله بتوانیم در ادامه انقلاب اسلامی کمک مهدوی را شکل دهیم. برای همین دغدغه‌های مجموعه را بر روی فرمایشات رهبری گذاشتیم. ما می‌گوییم آرایش حرکتی‌مان را همیشه باید با نیازهای انقلاب اسلامی تطبیق دهیم.

امروز ضرورت، ورود به عرصه اقتصاد مقاومتی است. لذا علاوه بر کارهایی که می‌کنیم باید ظرفیت‌هایی را برای بدنه تعریف و سازماندهی کنیم تا کار اقتصاد مقاومتی شکل گیرد.

مجموعه میقات‎الظهور یک مجموعه خودجوشِ مردمی است. در حوزه مباحث مالی اولویت اولش ظرفیت‌های است که از طریق کمک‌های مردمی برایش فراهم است. ما ارتباط‌گیری خوبی با مردم و خیرین داریم. خانواده‌ها، وابستگان آنها که عضو بدنه مجموعه هستند، خیلی در بحث مالی مجموعه موثراند. برای اجرای خیلی از برنامه‌های میدانی، خود بچه‌ها و خانواده‌هاشان و آدم‌هایی که دوروبرشان هستند، کمک می‌کنند.

پس اولین منبع مالی ما مردم و خیرین مردمی هستند. برخی از فعالیت‌های ما هم مشترکا با بسیج، سپاه، شهرداری و نهادهای دولتی مثل آموزش و پرورش انجام می‌شود. چون بچه‌های ما در این نوع از کارهای فی‌سبیل‌الله وارد می‏شوند، پولی که از انجام این کارها باقی می‌ماند دوباره خرج بدنه مجموعه می‌شود.

یکی دیگر از منابع مالی ما هم از طریق مراجعه ما به مجموعه‌های دولتی تامین می‎شود. ارائه کار می‌دهیم و اینها از برخی کارها خوششان می‎آید و هزینه‌ای را کمک می‌کنند. این اتفاق خیلی محدود است. برخی مجموعه‌های ارزشی هم هستند که بعضا به ما کمک می‌کنند. مشکلاتی هم داریم ولی سعی کردیم با دیدن تمام مشکلات حرکت کنیم و نق نزنیم.