مدیر مؤسسه فرهنگی غدیر اندیمشک مطرح کرد؛ضرورت توجه به گردشگری راهیان نور در مناطق مرزی کشور

مدیر مؤسسه فرهنگی غدیر اندیمشک گفت: باید بر روی المان‎های دفاع مقدس که در استان‎های مختلف وجود دارند سرمایه‎گذاری و در صورت فراموشی بازسازی کنیم، نگذاریم این هویت‎های دفاع قدس به خاطر ساخت و ساز خراب شود، این‌ها در آینده و تاریخ تأثیر دارد.

مدیر مؤسسه فرهنگی غدیر اندیمشک گفت: باید بر روی المان‎های دفاع مقدس که در استان‎های مختلف وجود دارند سرمایه‎گذاری و در صورت فراموشی بازسازی کنیم، نگذاریم این هویت‎های دفاع قدس به خاطر ساخت و ساز خراب شود، این‌ها در آینده و تاریخ تأثیر دارد.

مرتضی طیبی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری غدیر اندیمشک، در گفت‌و‌گو با خبرنگار وارثون گفت: کانون فرهنگی هنری غدیر اندیمشک با توجه به دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۷۱ با رویکرد دفاع مقدسی در زمینه راهیان نور و شب‎های خاطره به صورت سازمان‌دهی شده و متمرکز آغاز کرده است.

وی در ادامه افزود: بعد از جنگ متوجه شدیم که در حوزه ادبیات دفاع مقدس کمبودهای زیادی وجود دارد؛ زیرا حوزه ادبیات، حوزه سالمی است و از بحث‌های سیاسی به دور است و راحت‌تر می‎توان کار کرد.

طیبی اظهار کرد: از دیگر نیازهای جامعه ما بحث راهیان نور بود، تا آن موقع کسی به معنای امروز متولی راهیان نور نبود؛ یعنی این‌گونه نبود که ما بگوییم که ارتش یا سپاه یا کسان دیگری پای کار باشند و بگویید این راهیان نور است، اینجا و مکانش است و این‎گونه هم سازمان‌دهی می‏شود.

وی ادامه داد: بچه‎های کاروان‎ها نه امکانات استراحتی داشتند، نه کسی از آن‌ها پشتیبانی و حمایت می‎کرد و نه کسی حاضر بود که بیاید و در این حوزه سرمایه‎گذاری کند، هر کس که وارد منطقه جبهه می‏شد باید خودش از اول تا آخر پیگیر تمام امکانات می‏شد.

مدیر مؤسسه فرهنگی غدیر اندیمشک یادآور شد: در آن مقطع زمانی در حوزه راهیان نور سه ضلع مثلث وجود داشت؛ بسیج دانشجویی، بچه‎های میثاق تهران و موسسه غدیر اندیمشک، ما به عنوان کانون غدیر و یک ضلع از این مثلث کار پشتیبانی سه ضلع دیگر را بر عهده داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: این پشتیبانی شامل تهیه غذا، فراهم کردن اسکان، پشتیبانی و امداد در زمان وقوع سوانح و مانند آن بود، در مجموع راهیان نور در مسیر خودش در حال حرکت بود و ما هم در حد توانمان در خدمت دوستان بودیم و در حقیقت اولین مجموعه‌ای بودیم که فعالیت در این حوزه را آغاز کردیم.

پشتیبانی نمی‌شویم

طیبی با اشاره به ضرورت آینده‌نگری در بحث راهیان نور بیان کرد: در آینده اگر می‌خواهیم کاری در حوزه راهیان نور انجام دهیم نباید صرفاً یک‌بعدی ورود کنیم، ورودمان به این عرصه صرفاً نباید به دفاع مقدس خودمان محدود باشد و باید بحث جبهه مقاومت را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: سخنران و راوی ما علاوه بر اینکه تاریخ جنگ خودمان را توضیح می‌دهد، باید تحولات منطقه را هم توضیح دهید، باید اطلاعات راویان و سخنران ما به‎روز باشد.

مدیر مؤسسه فرهنگی غدیر اندیمشک با اشاره به شبهات مطرح درباره جنگ ابزار کرد: سؤالات دینی و مذهبی و عقیدتی زیادی جلوی جوانان ما گذاشتند و خیلی از کارها و ارزش‎های ما را زیر سؤال ببرند. راوی و سخنران ما باید شبهه‎ها را بداند و پاسخ مناسبی برای آن‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز به این نتیجه رسیدیم که باید در بحث تصویرسازی و تبلیغات ورود کنیم و از این طریق در حوزه بیداری مردم کارکنیم،بااین‌حال متأسفانه چیزی که امروز به عنوان فعالیت‎های کانون غدیر می‎بینیم ۱۰ درصد از پتانسیل و انرژی ماست و ما با کمبود امکانات مواجه هستیم.

طیبی تصریح کرد: اگر کانون ما امکانات داشته باشد می‌توانیم در فیلم‌سازی و انیمیشن و تصویرسازی کارکنیم و در این زمینه‎ها طرح‌های بزرگ‌تری ارائه دهیم.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت و پشتیبانی از مؤسسات فرهنگی ادامه داد: هر سال هر فعالیتی که انجام دادیم بدهکار شدیم، بچه‎های کانون هر سال کمک‎های مردمی جمع می‎کنند تا بتوانیم بخشی از بدهیمان را بدهیم، این در صورتی است که تمام فعالیت‎ها مجوز دارند، مثلاً سال ۸۵ اولین کتابخانه مشارکتی و عمومی و تخصصی دفاع مقدس را راه‎اندازی کردیم و مجوز این کار را از نهاد کتابخانه‎ها گرفتیم ولی حمایتی نشد. با اینکه هیچ کاری را سرخود انجام ندادیم ولی پشتیبانی نمی‌شویم.

این فعال عرصه راهیان نور ابراز کرد: اصلی‌ترین مسئله در راهیان نور این است که ما ببینیم خروجی‌ فعالیت‎هایمان چه بوده است؛ یعنی باید از خروجی‌هایمان اطلاع داشته باشیم، اگر کاروانی را به منطقه‎ای می‌آوریم  و برنامه‎ای برایش اجرا می‎کنیم باید ببینیم که دامنه ماندگاری کار ما چقدر بوده است؟ آیا دامنه ماندگاری کار ما یک روز بوده، یک ماه بوده… چقدر بوده؟ این ارزیابی لازم است.

وی ادامه داد: الآن در حوزه دانش‌آموزی کارهایی را انجام می‌دهیم که خیلی خوب است، اما من چندین سال است که می‌گویم نیازی نیست دانش‌آموزان استان‌های درگیر در جنگ را مثلاً کنار اروند ببریم. برای آن‌ها باید بخش‌هایی که خودشان درگیر بودند و فعالیت داشتند مشخص و روایت کنیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی غدیر اندیمشک تصریح کرد: یگان‎های هر منطقه باید این دانش‎آموزان را با شهدا و دستاوردهای خودشان در دفاع مقدس آشنا کنند، دانش‎آموزان وقتی از استان‌های مختلف می‌آیند و ما از آن‌ها سؤال می‌کنیم که مثلاً شما که اهل تبریز هستید شهدای تبریز چه کسانی هستند یا شما که اهل بوشهر هستید شهدای دفاع مقدس بوشهر چه کسانی بودند، اطلاعاتی ندارند، شهدای شاخص کشوری را می‌شناسند، اما شهدای شاخص بومی و منطقه‌ای خودشان را نمی‌شناسند، در این قضیه کار نشده است و باید کار شود.

وی ابراز کرد: گردشگری راهیان نور را فقط در منطقه خوزستان فعال کردیم درحالی‌که در کردستان و کرمانشاه و مناطق مختلف دیگری داریم که می‎توانند مورد توجه قرار گیرند، می‎‏توانیم برای دانش‎آموزان در این مناطق تور گردشگری بگذاریم و همه منطقه را پوشش دهیم.

طیبی اظهار کرد: باید بر روی المان‎های دفاع مقدس که در استان‎های مختلف وجود دارند سرمایه‎گذاری و در صورت فراموشی بازسازی کنیم، نگذاریم این هویت‎های دفاع قدس به خاطر ساخت و ساز خراب شود، این‌ها در آینده و تاریخ تأثیر دارد.

وی ادامه داد: هنوز هم باید به بحث آموزش راویان توجه شود و در برخی از کاروان‎ها من دیدم که چهار پنج اتوبوس فقط یک راوی دارد، باید به این مسائل توجه کرد، از طرف دیگر نباید فقط در حوزه غذا و اسکان راهیان نور هزینه کنیم، می‎توانیم فضایی مثل فضای جنگ را برای زائران بازسازی کنیم؛ زائران یک شب را در چادر سر کنند، زیر انوس باشند.