سند چشم انداز شبکه ملی وارثون

بیانیه ماموریت شبکه ملی وارثون

الف : بیانیه ارزش

ارزش های بنیادی حاکم بر جبهه فعالان جهاد و شهادت، برخواسته از آرمان های انقلاب اسلامی ایران، و بر گرفته از فرمایشات امامین انقلاب در موضوع جهاد و شهادت است. این ارزش ها با تأسی به سیره شهدای والامقام و عموم مجاهدان، بیانگر ماهیت بینشی، نگرشی و رفتاری فعالان عرصه جهاد و شهادت بوده و شبکه ملی وارثون به عنوان ستاد سازمان دهنده این فعالان، خود را ملزم و موظف به پایبندی به آن ها و مسئول تقویت و نهادینه سازی آن در جامعه فعالان می داند. همواره این ارزش ها معیاری برای سنجش و ارزیابی اندیشه و عمل شبکه خواهد بود. این ارزش ها عبارتند از:

  • در حوزه فرهنگی: جهاد همه جانبه فرهنگی برای خودسازی از طریق الگوگیری و تاسی عملی جامعه فعالان، به فرهنگ، سیره و سبک زندگی شهدا و مجاهدان، و برخورداری از خلاقیت، ابتکار، نوآوری و تلاش حداکثری برای جامعه پردازی از طریق ترویج این فرهنگ، سیره و سبک در میان آحاد جامعه.
  • در حوزه اجتماعی: جامعه ای حامی، خدمتگذار و مدافع حقوق مستضعفان و محرومان، و افسرانی توانمند در عرصه مقابله با تهاجم های اجتماعی دشمن، جهت رفع زمینه های پیدایش آسیب های اجتماعی و مشارکت در پشت سر گذاشتن بحران های مختلف.
  • در حوزه سیاسی: ولایتمدار و مصداق عینی و الگوی عملی مکتب انقلابی امام خمینی ره، و عامل و مروج آن، تحت فرامین و تدابیر امام خامنه ای حفظه الله، در جهت نیل به اهداف بیانیه گام دوم به خصوص حرکت به سمت شکل گیری تمدن نوین اسلامی.
  • در حوزه اقتصادی: جامعه ای برخوردار از اقتصادی متعادل و منطبق بر الگوی اقتصاد مقاومتی، به دور از هرگونه دنیاگرایی و تجمل، همراه با تلاش توامان برای خوداتکایی در خدمت به شهدا، و جلب حمایت های موثر در این عرصه.
  • در حوزه تشکیلاتی: اعتقاد به روحیه کار جمعی و به صورت جبهه ای (همگرا، هماهنگ و هم افزا)، با اتکا به آیه شریفه «و تعاونوا علی البر و التقوی»، جهت تلاش حداکثری برای آشناسازی مردم با فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، و نهادینه سازی روحیه جهادی در جامعه.

 

ب : فلسفه وجودی شبکه

ارزش و اهمیت فعالیت در موضوع جهاد و شهادت آنگاه دانسته می شود که امام (ره) حیات اسلام را بدان نسبت داده است، آنگاه که فرمودند « این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است ». علاوه بر این بیان پرمعنا که از معمار کبیر انقلاب به یادگار مانده است، بیانات خلف صالح ایشان و ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای(حفظه الله)  نیز بر عظمت، اهمیت و نقش ویژه موضوع جهاد و شهادت در تعیین شرایط آینده ایران، اسلام و جهان دلالت دارد. که پیشتر در بیان چارچوب معرفتی به آن اشاره شد.

از این رو بر کلیه فعالان مردمی عرصه های فرهنگی به خصوص فعالان عرصه جهاد و شهادت لازم است در راستای عمل به امر معظم له قیام نموده و در چارچوب فرآیندهای جبهه ساز همکاری نمایند. همچنین این امر ایجاب میکند که مجموعه هایی نیز به تعیین فرآیند جبهه سازی و مدیریت آن تا تحقق عینی و عملی جبهه فرهنگی انقلاب قیام نمایند.

بر این اساس میتوان فلسفه وجودی شبکه ملی وارثون را بر پایه مقدمات ذیل بیان نمود :

الف : وجود جبهه معارض در تمام ابعاد زندگی بر ضد اسلام و نظام جمهوری اسلامی.

ب : ضرورت شکل گیری جبهه ای انقلابی، منسجم و کارآمد در مقابل جبهه دشمن.

ج : عدم وجود جبهه ای منسجم و کارآمد در حوزه فعالیت های مردمی خودجوش، در تقابل با جبهه دشمن، به خصوص در عرصه گسترده فعالیت های جهاد و شهادت.

د : ضرورت ایجاد شبکه فعالان مردمی عرصه جهاد و شهادت بر پایه گردهم آوردن فعالان و مجموعه ها، از طریق فراهم سازی عوامل و تسهیل موانع موجود بر سر راه حرکت منسجم و جبهه ای.

ه : ضرورت بهره گیری از جبهه ای منسجم جهت ترویج و نهادینه سازی گسترده فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، و تقویت حضور خودجوش مردمی در افاده و استفاده در این حوزه، به عنوان اصلی ترین ضامن بقای انقلاب و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی.

 

بنابراین فلسفه وجودی شبکه ملی وارثون عبارت است از :

 

  • تشکیل جبهه ای منسجم و کارآمد از طریق به هم پیوستن نظام مند (همگرا، هماهنگ، هم افزا، هم پوشا، …) فعالان عرصه جهاد و شهادت.
  • ترویج و نهادینه سازی حداکثری فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جامعه، از طریق به میدان آوردن حداکثری مردم در مقام افاده و استفاده از این فرهنگ متعالی، در راستای نیل به اهداف انقلاب اسلامی .

 

ج : بیاینه چشم انداز

شبکه ملی وارثون با عنایت به خداوند منان و با توسل به ساحت اهل بیت علیهم السلام و استمداد از شهدای والا مقام، همراستا با چشم انداز انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۴ توانسته است با شناسایی، اشراف و رصد مستمر فعالان و مجموعه های مردمی خودجوش و فعالیت های عرصه جهاد و شهادت، گامی بلند در سازماندهی و اقدام مشترک به توسط آنها به عمل آورده و جبهه ای یکپارچه و متشکل از فعالان شهرستان ها و استان ها، ذیل شبکه ملی وارثون تشکیل دهد. و به یاری خدا به چشم انداز های ذیل دست یابد:

 

  1. محقق ساختن بخشی از منویات، فرمایشات و اوامر حضرت امام خامنه ای حفظه الله در خصوص ایجاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جامعه.
  2. برخوردار از جامعه ای منسجم و سازمان یافته از اشخاص و مجموعه های فعال خودجوش در عرصه جهاد و شهادت، در جغرافیای ملی تا سطح شهرستان ها و در جغرافیای جهانی در سطح شناخت گروه های قابل شناسایی.
  3. برخوردار از قرارگاه فرماندهی و راهبری عملیات جمعی و صف آرایی جبهه ای، متناسب با آرایش دشمنان انقلاب، با استفاده از ظرفیت های راهبردی و عملیاتی فعالان مردمی عرصه جهاد و شهادت.
  4. برخوردار از توان طراحی، اجرا و هدایت عملیات در سطوح استانی، ملی، منطقه ای، و بین المللی، جهت ایفای نقش فرهنگی اجتماعی موثر  در جنگ نرم، و همکاری موثر با دستگاه ها و نهادها.
  5. برخوردار از جایگاه مرجعیت گفتمانی، تخصصی و تشکیلاتی در تامین نیازهای فکری و فنی عموم فعالان و کمک به شکل گیری شبکه های مردم نهاد در دستگاه های مامور.
  6. برخوردار از جایگاه اثرگزار، مطالبه گر و مشورت دهنده نزد دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای انقلابی در حوزه هدایت و مدیریت فرهنگی-اجتماعی جامعه، در عرصه داخلی و بین المللی، به ویژه مرتبط با موضوع ایثار، جهاد و شهادت. و حمایت از فعالان این عرصه

 


بنابراین به اختصار:

شبکه ملی وارثون در افق ۱۴۰۴ توانسته است با محقق ساختن بخشی از منویات امامین انقلاب، جامعه ای منسجم و سازمان یافته از فعالان جهاد و شهادت را (در جهت تقویت نقش آفرینی و افاده مردم) تا سطح شهرستان ها راهبری نموده و با برخورداری از توان و برنامه مشخص، به طراحی و هدایت عملیات فرهنگی- اجتماعی (در جهت گسترش استفاده مردم) اقدام نماید. در این سال شبکه ملی وارثون از جایگاهی قابل قبول در مجموعه جبهه مردمی انقلاب و سایر نهادهای انقلابی برخوردار بوده و علاوه بر ایفای نقش مشورتی، به عنوان یک شبکه مطالبه گر، منویات امامین انقلاب را در عرصه جهاد و شهادت پیگیری خواهد نمود. همچنین این شبکه با تکیه بر توان تخصصی و فکری خود مرجع تبیین گفتمان ایثار، جهاد و شهادت در جامعه خواهد بود.

د : بیانیه ماموریت

در راستای تحقق اهداف چشم انداز شبکه در افق ۱۴۰۴ و دست یابی به جایگاه و آرایش جبهه ای توانمند و کارآمد در تقابل با دشمن و دفاع از انقلاب اسلامی ایران، و همچنین تبدیل شدن به بازویی پرتوان برای تحقق منویات امام خامنه ایحفظه الله در حوزه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت ،این شبکه به عنوان بخشی از خانواده بزرگ فعالان جبهه فرهنگی انقلاب، خود را متعهد می داند تا در جهت دست یابی به این اهداف، مأموریت های زیر را با جدیت پیگیری نماید:

 

۱رصد دائمی و اشراف بر فعالان و فعالیت ها در عرصه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت. از طریق شناسایی و سطح بندی مستمر.

۲- جذب و سازماندهی فعالان و مجموعه ها (موسسات و مراکز) از طریق برقراری ارتباط و جلب اعتماد آنان و بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی-اجتماعی آنها.

۳- رشد، ارتقاء و توانمندسازی فعالان و مجموعه ها در ابعاد؛ معرفتی، مهارتی و تشکیلاتی، در راستای تربیت عناصر فرهنگی مومن، انقلابی و کارآمد، و عمق بخشی (کیفی سازی) فعالیت ها.

۴- آشنا سازی، تنظیم روابط و ایجاد پیوند میان فعالان و مجموعه ها با یکدیگر، جهت شکل گیری زمینه؛ همگرایی، هماهنگی و هم افزایی، و تحقق انسجام و اجتماع اصحاب حق.

۵- تامین پشتوانه های فکری و تخصصی لازم برای ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تولید گفتمان های مورد نیاز، ذیل گفتمان انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی ره.

۶- تمهید مقدمات و نیازمندی های لازم برای حفظ و افزایش نقش آفرینی و افاده فعالان مردمی جهاد و شهادت، جهت گسترش بهره مندی و استفاده حداکثری مردم از فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت.

۷-تشکیل قرارگاه عملیاتی جبهه فعالان جهاد و شهادت جهت؛ محاسبه دقیق میدان، هدف گذاری، تصمیم گیری، صف آرایی و اقدام به موقع فعالان عرصه جهاد و شهادت در جنگ نرم.

۸- تشکیل قرارگاه رسانه و فضای مجازی جهت تأمین زیرساخت تشکیل جبهه فعالان، و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، با بهره گیری از روش های نوین و فراگیر رسانه ای و مجازی.