در نشست هم‌اندیشی قرارگاه مردمی‌ راهیان نور ؛ راه‌‌کارهای تبیین و ترویج گفتمان جهاد و شهادت در راهیان نور بررسی شد

نشست هم‌اندیشی قرارگاه مردمی راهیان نور، به همت کارگروه جهاد و شهادت قرارگاه خاتم‌الاوصیا و با حضور فعالان جبهه مردمی راهیان نور، در بهشت‌زهرای تهران برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی قرارگاه مردمی‌ راهیان نور

نشست هم‌اندیشی قرارگاه مردمی راهیان نور، به همت کارگروه جهاد و شهادت قرارگاه خاتم‌الاوصیا و با حضور فعالان جبهه مردمی راهیان نور، در بهشت‌زهرای تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه ملی وارثون، نشست هم‌اندیشی قرارگاه مردمی راهیان نور، به همت کارگروه جهاد و شهادت قرارگاه خاتم‌الاوصیا و با حضور فعالان جبهه مردمی راهیان نور، در بهشت‌زهرای تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت راهیان نور در تحقق آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، ایجاد تحرک و پویایی و بهره‌مندی حداکثری از ابتکارات و جوشش‌های مردمی در راهیان نور، هماهنگی، انسجام و هم‌افزایی در سیاست‌ها، راهبردهای کلان و فعالیت‌های فرهنگی فعالان مردمی و نهادهای حاکمیتی راهیان نور بخشی از اهداف برگزاری این نشست بود.

در ابتدای این جلسه، عظیم ابراهیم پور، از راویان با سابقه دفاع مقدس به بیان دیدگاه‌های خود درباره راهیان نور پرداخت و گفت: در راهیان نور احساس غربت می‌شود، غربت از این منظر که تعداد زیادی دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و مردم به راهیان نور می‌روند اما خروجی آن با وجود تلاش‌های فراوانی که می‌شود، چیزی نیست که رهبر معظم انقلاب می‌خواهند و انقلاب اسلامی اکنون به آن نیاز دارد.

وی ادامه داد: حلقه مفقوده دفاع مقدس و راهیان نور هم در عملکرد راویان، هم در عملکرد مؤسسات فرهنگی و هم در مدل اجرای برنامه‌های راهیان نور است؛ یکی از انتقاداتی که در بحث راویان می‌ِشود این است که راویان دفاع مقدس به روز نیستند و صحبت امروز دفاع مقدسی ندارند و همه حرف‌ها مربوط به گذشته است و دانشجویان ما نمی‌دانند که باید با خیبر و والفجر ۸ امروز چه‌کار کنند.

این فعال عرصه جهاد و شهادت خاطرنشان کرد: مخاطبان ما در راهیان نور فقط چند خاطره می‌شنوند و می‌روند، راهبرد اصلی الآن دفاع مقدس و راهیان نور چیست؟ آیا راهبردی داریم که از آن در سه‌راهی شهادت در طلائیه، یا در فکه و قتلگاه، در شلمچه شکست کربلای ۴ و پیروزی کربلای ۵ را چگونه مطرح کنیم که نزاع بین توسعه غربی و الگوی اسلامی پیشرفت را متوجه بشود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری، مدیر مؤسسه سیره شهدا، به ارائه نقطه نظرات خود درباره بحث گسترش راهیان نور پرداخت و گفت: برای رونق دادن به راهیان نور باید راهیان نور را به مسجد پیوند بزنیم، در کشور ۷۷ هزار مسجد داریم، مسجد رونق پیدا کند، ائمه جماعت مساجد فعال شوند و شهدا را الگو قرار دهیم، جوانان به پای کار می‌آیند.

وی در ادامه افزود: اگر راهیان نور را به مسجد پیوند زدیم و نیمی از مساجد پای کار بیایند، یعنی ۴۰ هزار مسجد اعزام به راهیان نور داشته باشند، راهیان نور مردمی می‌شود و رونق پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام ماندگاری تأکید کرد: برای حضور فعالان فرهنگی در بحث راهیان نور، باید با فعالان فرهنگی در حوزه‌هایی که کمتر توجه شده، به طور مثال در حوزه فیلم و مانند آن ورود پیدا کرده و پیوند برقرار کنیم.

نشست هم‌اندیشی قرارگاه مردمی‌ راهیان نور

در بخش دیگری از این نشست، دیگر فعالان این عرصه به بیان نظرات خود پرداختند و بر مسائلی همچون افزایش چشمگیر حضور مردم در راهیان نور و ضرورت مردمی شدن راهیان نور، حضور چشمگیر، هماهنگی و هم‌افزایی فعالان جبهه فرهنگی در راهیان نور تأکید کردند.

تبیین و ترویج گفتمان جهاد و شهادت و مقاومت و تحقق زیارت با معرفت در راهیان نور، بهره‌مندی فرهنگی و اقتصادی حداکثری مردم شریف و شهیدپرور استان‌های درگیر راهیان نور از بستر راهیان نور، تغییر نگاه به عملیات فرهنگی و رجوع به سیره اهل‌بیت(ع) بخشی دیگر از نظرات فعالان عرصه جهاد و شهادت برای تقویت راهیان نور بود.

در پایان این نشست، با توجه به اهداف پیش‌بینی شده و ضرورت‌های بیان شده و ظرفیت عظیم راهیان نور در جبهه سازی، تشکیل ستاد یا قرارگاهی متمرکز جهت بهره‌مندی حداکثری از این ظرفیت عظیم و بسیج کلیه امکانات و منابع از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شایان‌ذکر است، در بخشی از این نشست، افراد فعال و صاحب‌نظر در حوزه راهیان نور و دفاع مقدس به بیان نقطه نظرات خود درباره آسیب‌شناسی راهیان نور و شیوه‌های تبیین، ترویج و تقویت گفتمان دفاع مقدس پرداختند.

گفتنی است، در پایان این نشست، با توجه به اهداف پیش‌بینی شده و ضرورت‌های بیان شده و ظرفیت عظیم راهیان نور در جبهه سازی، تشکیل ستاد یا قرارگاهی متمرکز جهت بهره‌مندی حداکثری از این ظرفیت عظیم و بسیج کلیه امکانات و منابع از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.